‘Younger’ met o.a. Sutton Foster, Hilary Duff & Debi Mazar – recensie

Younger: een 40-jarige moeder probeert mee te komen in de wereld van een 26-jarige hipster. Oppervlakkig, maar erg vrolijk en verfrissend.

3 hartjes

Verhaal

De nieuwe serie Younger van Amerikaanse tv-zender TV Land volgt de 40-jarige, net gescheiden Liza (Sutton Foster). Na de scheiding moet ze hard aan de bak om haar studerende dochter te ondersteunen, maar het blijkt behoorlijk lastig te zijn om een baan te vinden. In de marketingwereld worden vooral jonge, bruisende meisjes aangenomen die helemaal op de hoogte zijn van de moderne online wereld. Wanhopig om een baan te krijgen besluit Liza een nieuwe identiteit aan te nemen: een 26-jarige moderne vrouw die net terugkomt van een lange reis door India.
Ze weet zichzelf door een sollicitatiegesprek heen te bluffen en gaat aan het werk bij een uitgeverij, als assistent van de temperamentvolle Diana (Miriam Shor).

Op haar nieuwe werk ontmoet ze de 26-jarige Kelsey (Hilary Duff) die Liza wegwijs probeert te maken op haar nieuwe werk. Communiceren met Kelsey loopt alleen niet zo soepel: door het leeftijdsverschil heeft Liza geen idee waar de jonge blondie het allemaal over heeft en dat maakt het erg lastig om haar ware leeftijd geheim te houden.

Oppervlakkig maar verfrissend

Het is erg verfrissend om Hilary Duff voor de verandering in een ondersteunende rol te zien in plaats van de hoofdrol. Als fan van het eerste uur moet ik toegeven dat Hilary’s acteertalenten (voorlopig) misschien meer geschikt zijn voor een kleine rol. Desondanks is wel duidelijk te zien dat ze stukken beter is geworden sinds haar laatste grote rollen. Wie weet is Younger een mooi opstapje om weer vaker in grote films te spelen.

Sutton Foster is heerlijk om naar te kijken in de (hoofd)rol van Liza. Ze is een prachtige vrouw die zowel de 26-jarige als de 40-jarige Liza overtuigend weet neer te zetten, ondanks haar geringe ervaring in de televisiewereld.

De afleveringen van 20 minuten kijken makkelijk weg maar qua verhaallijn lijkt er niet veel te gebeuren. Elke aflevering bestaat uit een gespannen situatie met de baas, een avond waarop Liza uitgaat met Kelsey en zich probeert te gedragen als 26-jarige én een scène waarin ze haar nieuwe leven bespreekt met huisgenote en vriendin Maggie (Debi Mazar).
De verhalen blijven erg aan de oppervlakte, wat aan de ene kant zorgt voor een luchtig geheel maar aan de andere kant ook een gemiste kans is.

younger hilary duff marketing kantoor

Generatieverschillen

Het is erg grappig om te zien hoe mensen uit een oudere generatie reageren op de leefwereld van de moderne jongvolwassene. Ondanks dat deze wereld erg wordt aangedikt en overdreven (jonge mensen kunnen écht praten zonder tegelijkertijd te tweeten!) zijn veel situaties wel herkenbaar. De muziek en films waar we mee opgroeiden en artiesten die hot en happening zijn, maar waar bijvoorbeeld onze ouders nooit van gehoord hebben. We know how it feels! Hierdoor is deze serie zowel voor de jongere doelgroep leuk als voor de oudere doelgroep. Beide herkennen zich in het wederzijdse onbegrip en de ongemakkelijke situaties die dit oplevert.

Tijdens het kijken naar Younger schieten er drie woorden door mijn hoofd: vrolijk, fris en vermakelijk. Zeker de moeite waard om te kijken maar verwacht geen briljant script of originele setting. Er zijn natuurlijk al eindeloos veel series en films gemaakt over mensen die proberen het te maken bij een groot bedrijf maar moeite hebben om onder de grote druk te presteren.

Het eerste seizoen van Younger loopt nog door tot juni en zal daarna in ieder geval een tweede seizoen krijgen.
Met Sutton Foster, Hilary Duff, Debi Mazar en Miriam Shor.

Reageren